دانشگاه علامه

سنا، روزهای شنبه هر هفته به معرفی پایان‌نامه‌های مرتبط با بازارسرمایه و انعکاس آخرین یافته‌های دانشگاهی در این حوزه می پردازد. براین اساس، طی روز جاری به معرفی پایان‌نامه «فرشته رحیمی الماسی» با عنوان «الگویی برای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران با تمرکز بر ظرفیت‌های بازار سرمایه» می پردازیم؛ این تحقیق در آذر ماه ۹۶ به راهنمایی محمدهاشم بت‌شکن در مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه ایران (سنا)، هدف تحقیق حاضر طراحی و ارائه‌ الگویی برای تأمین مالی طرح‌های زیرساختی حمل و نقل جاده‌ای در ایران با تمرکز بر ظرفیت‌های بازار سرمایه است. بعد از بحران مالی جهانی، مقررات بازل سه، بانک‌ها را در ارائه‌ تسهیلات بلندمدت محدود کرد؛ از طرفی کسری بودجه و تنگنای سیستم بانکی به خصوص در کشور ما، توجه‌ها را به بازار سرمایه به عنوان راهکاری مناسب برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساخت معطوف کرده است که عمدتاً بلندمدت، سرمایه بر و بدون رجوع به دارایی‌های مبنای پروژه است. در ادامه چکیده کامل این پایان‌نامه از نظر می‌گذرد.  

چکیده

در چکیده این پژوهش آمده است: بهره‌مندی شایسته از ظرفیت‌های بازار سرمایه محقق نخواهد شد، مگر به واسطه‌ ابزارها و نهادهای مالی مناسب که در بستری از قوانین و مقررات دقیق و شفاف ارائه شده باشند. با وجود تأکید تحقیق حاضر بر تأمین مالی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، جهت حفظ تمرکز پژوهش، الگوی پیشنهادی حسب مورد برای تأمین مالی سایر بخش‌های پروژه محور و زیرساختی مانند طرح‌های اکتشاف، تولید و بهره‌برداری میادین نفت و گاز نیز قابل استفاده خواهد بود که به نوآوری و تنوع بخشی در بازار سرمایه و نیز ایجاد تعادل در بازارهای مالی کشور (بازار پول و سرمایه) منجر خواهد شد. در این تحقیق، روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته است. در ابتدا مستندات، به شکل نظام‌مند بررسی شده و با توجه به جدید بودن موضوع، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته متعدد با خبرگان انجام شد تا بر مبنای استراتژی مهندسی مالی اسلامی مبتنی بر پاسخ به نیاز، الگوی اولیه تأمین مالی طراحی شود. بررسی و حصول اطمینان از تناسب الگوی اولیه با استفاده از روش دلفی و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه در دو بخش انجام شد.

در بخش نخست یا بررسی‌های فقهی، علاوه بر تکمیل پرسشنامه (۸ عدد) و انجام مصاحبه (۴ بار)، موضوع از طریق استفتا از مراجع تقلید عظام (۸ فتوا) و در نهایت بررسی و اصلاح در کمیته‌ تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار (۴جلسه) انجام شد. در بخش دوم یا حوزه‌های راه، بازار سرمایه و دانشگاهی ۴۱ پرسشنامه تکمیل شد و ۲۸ جلسه‌ مصاحبه و ۹ جلسه گروهی برگزار شد. در انتها بااستفاده از طرح مثلث‌سازی نتایج کیفی و کمی مقایسه و جمع‌بندی شد.

الگوی پیشنهادی با اکثریت آرای اعضای گروه دلفی در حوزه های راه، بازار سرمایه و دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت که در نهایت با اعمال نقطه نظرات کمیته‌ی تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نهایی شد. الگوی پیشنهادی در سه حوزه‌ی ابزار مالی، نهاد مالی و قوانین و مقررات ارائه شده است. در حوزه‌ ابزار مالی اوراق جعاله، منفعت و خرید دین برای حالت‌های مختلف پروژه پیشنهاد شد و مدل عملیاتی اوراق جعاله پروژه به عنوان ابزار مالی جدید طراحی و به تأیید خبرگان رسید. در حوزه‌ نهاد مالی پیشنهاد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت، نهاد یا نهادهای متولی، مؤسسات رتبه‌بندی و انجام برخی امور توسط صندوق توسعه‌ی حمل و نقل ارائه شد، و در حوزه‌ قوانین و مقررات برخی تغییرات جهت تسهیل امر تأمین مالی پروژه‌های راه از طریق بازار سرمایه پیشنهاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

پربازدیدترین

آخرین‌های فرهنگ سرمایه گذاری