فاینکس

استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در رویداد فین‌استارز پلاس در جریان گپ‌وگفت‌هایی که در سومین روز از این رویداد با آنان داشتیم، رضایت خود را از حضور در جمع فعالان اکوسیستم نوآوری کشور اعلام کردند؛ رضایتی که بیشتر از طریق مذاکرات موفق آن‌ها با مشتریان، سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای مرتبط به حوزه نوآوری به دست آمده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که دوازدهمین دوره آن در حال برگزاری است، چهار سال است که با حضور فعالان فین‌تک در رویداد فین‌استارز، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. رویدادی که می‌توان از آن به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و هدف‌مندترین بخش‌های نمایشگاهی در حوزه نوآوری کشور نام برد.

در این رویداد، بسیاری از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌هایی که یا کار خود را به تازگی آغاز و محصول یا خدمات خود را ارائه کرده‌اند یا اکنون توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به نقطه خوبی برسانند و برای آن مشتری پیدا کنند، حضور پیدا کردند و از طریق فین‌استارز فرصتی برای آنان فراهم شده تا هم با مشتریان و سرمایه‌گذاران ارتباط بگیرند و هم با کسب‌وکارهای مرتبط با فعالیت خود آشنا شوند.

یکی از بارزترین نکاتی که در گفت‌وگو با این استارت‌آپ‌ها به چشم می‌خورَد این است که بیش از هر چیز از برقراری ارتباط با کسب‌وکارهای مرتبط با خود و بازشدن دریچه‌های مذاکره با سرمایه‌گذاران رضایت دارند.

این نمایشگاه و رویداد برای آن‌ها فرصتی است تا بتوانند علاوه بر معرفی خود، سرمایه‌گذاران را قانع کنند که روی پروژه آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و مشتریانی را بیابند که از محصول، اپلیکیشن یا خدمات آن‌ها استفاده کند.

طبیعتا مهم‌ترین بخش فعالیت هر استارت‌آپ پس از طرح ایده، تامین منابع مالی برای اجرا و توسعه آن ایده و در ادامه، یافتن مشتری و کاربر است. در این زمینه با برخی از شرکت‌کنندگان در فین‌استارز پلاس به گفت‌وگو پرداختیم و یک گزارش میدانی تهیه کردیم تا علاوه بر آشنایی با فعالیت آن‌ها، کیفیت این رویداد را از دریچه دید آن‌ها ببینیم.

سجاد شاهی مدیر اجرایی پروژه زیبال که یک پلتفرم پرداختی است، می‌گوید که این پروژه، کار خود را از سال 96 آغاز کرده و اکنون به نقطه‌ای رسیده که مشتری دارد و توانسته در این مدت به خوبی توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه اینکه پروژه زیبال کار خود را در ابتدا با بهینه‌سازی کارت‌خوان‌ها و جلوگیری از خطای انسانی و مشکلات پرداخت در محل آغاز کرده، گفت: پس از آن وارد فضای آنلاین شدیم و درگاه پرداخت آنلاین را ایجاد کردیم که در حال حاضر مشتری داریم و تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شده‌ایم.

شاهی با اشاره به مشتریان بزرگ این محصولات، گفت: مشتری ما در دستگاه‌های کارتخوان شرکت «میاره» است که یک شرکت لجستیکی به شمار می‌رود و در بحث درگاه پرداخت نیز شرکت هنر اول که یک پخش فیلم است از درگاه ما استفاده می‌کند.

مدیر اجرایی زیبال درباره تاثیر برگزاری فین‌استارز بر رشد استارت‌آپ‌ها، می‌گوید: اگر بخواهیم از دید پذیرنده و مشتری به آن نگاه کنیم، قطعا دیجیتال مارکتینگ بیشتر جواب می‌دهد اما اگر بخواهیم از دید شبکه‌ای یا نتورکینگ به آن نگاه کنیم و بخواهیم سرمایه‌گذار جذب کنیم، می‌توانیم از این رویداد و نمایشگاه بسیار بهره بگیریم؛ همانطور که در فین‌استارز پلاس با چند نفر ارتباط برقرار کرده‌ایم و امیدواریم در جلسات بعدی بتوانیم با آن‌ها به توافق برسیم.

اما برخی استارت‌آپ‌ها نیز تازه به جمع ارائه‌کنندگان محصولات پیوسته‌اند و به دنبال این هستند که بتوانند محصول خود را معرفی کنند.

سرایی، برنامه‌نویس پروژه آسان بورس درباره این پروژه می‌گوید: آسان بورس پلت‌فرمی است که معامله‌گران بازار سرمایه می‌توانند از طریق آن استراتژی خود را به صورت کاملا مجازی پیاده‌سازی کنند و از تحلیل‌های این پلت‌فرم در معاملات آینده خود نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حدود یک سال است که روی این محصول کار می‌کنیم و به تازگی اجرایی شده، گفت: در مرحله نخست به دنبال جذب سرمایه‌گذار و پس از آن جذب مشتری هستیم که هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذار پیدا کنیم.

سرایی البته انتقادی هم از برگزاری نمایشگاه دارد و آن هم حضور غرفه فین‌تک دانش‌آموزی در نزدیکی سالن فین‌استارز است.

برنامه‌نویس پروژه آسان‌ بورس درباره وضعیت این پلت‌فرم در نمایشگاه نیز، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که مشتریان ما عموما تریدر نیستند و به دنبال یک پکیج آماده هستند. اگر تریدرها بیایند ما خیلی خوشحال می‌شویم، چراکه محصول ما برای آن‌ها جذابیت بسیار بیشتری دارد.

فین‌استارز در سال جاری از استارت‌آپ‌های مختلف فعال در صنعت فین‌تک میزبانی می‌کند و این در حالی است که با وجود این تنوع، اکثر قریب به اتفاق این استارت‌آپ‌ها از بازدید و استقبال مراجعه‌کنندگان و مشتریان راضی به نظر می‌رسند.

در بخش دیگری از گپ‌وگفت با استارت‌آپ‌های فین‌استارزی سراغ سعید بیتی، مدیر محصول کوانتوریتم رفتیم. او با اشاره به زمینه فعالیت این محصول، گفت: سامانه معاملات الگوریتمی کوانتوریتم به تریدرها کمک می‌کند که از معاملات سنتی خارج شوند و با استراتژی‌های پیچیده خود، وضعیت را در لحظه رصد و تحلیل کرده و معامله را در لحظه انجام دهند.

او به تاثیرات مثبت حضور در رویداد فین‌استارز اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذارها صحبت کرده‌ایم و بعضی از آن‌ها نسبت به محصول راغب بودند که قرار است به زودی وارد مذاکره شویم. از سوی دیگر اشخاص حقیقی نیز استقبال خوبی داشته‌اند.

به عقیده سعید بیتی بخشی از کار رویدادهای این چنینی، فرهنگ‌سازی است و عملکرد فین‌استارز در این زمینه خوب بوده است. در بحث غرفه‌چینی می‌شد بهتر عمل شود تا هم امکانات ارائه شده و هم وضعیت دید استارت‌آپ‌ها بهتر باشد اما فضای این رویداد به طور کلی بسیار خوب بوده و از این بابت باید از فرابورس تشکر کرد.

مدیر محصول کوانتوریتم افزود: یک جنبه نمایشگاه این است که با شرکت‌های همتای خود آشنا می‌شویم و باعث تقویت ارتباطات می‌شود. علاوه بر این با تعداد بیشتری از مشتریان سروکار پیدا می‌کنیم که ممکن است آن‌ها را پیش از این در نظر نگرفته باشیم.

تنوع محصولات ارائه‌شده در این رویداد نیز از ویژگی‌های مهم این رویداد است، به طوری که محصولات در حوزه‌های مختلف، بانک، بیمه، مالیات، حقوقی،‌ تجارت و ... ارائه شده است.

از دیگر ویژگی‌های فین‌استارز امسال، استقبال خوب مراجعه‌کنندگان از این رویداد بوده، به طوری که تقریبا در تمام روزها و ساعات این رویداد تاکنون حضور مراجعه‌کنندگان قابل توجه بوده است. این موضوع به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنند و یکی از دلایل اصلی حضور استارت‌آپ‌ها در این رویداد نیز همین موضوع است.

علیرضا موحد نیا، مدیر امور مشتریان بیدبرگ که در زمینه مشاوره تخصصی بیمه، مالیات و امور حقوقی فعالیت می‌کند، می‌گوید: ما سامانه پرسش و پاسخی داریم که افراد به صورت رایگان می‌توانند مشاوره دریافت کنند و اگر افرادی بخواهند به صورت تخصصی‌تر مشاوره بگیرند، می‌توانند عضو سامانه ما شده و به صورت تلفنی و نامحدود از کارشناسان، مشاوره دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه فین‌استارز از لحاظ ارتباط با کسب‌وکارهای مرتبط دیگر و به ویژه فین‌تک‌ها بسیار خوب است و به توسعه کار استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند، گفت: ما دو سال پیش هم در این نمایشگاه حضور داشتیم اما فین‌استارز پلاس، تخصصی‌تر است و کسب‌وکارهای فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی را گرد هم می‌آورد.

موحدنیا افزود: ما هم ارتباطات قبلی خود را تقویت کردیم و باب همکاری را باز کردیم و هم توانستیم ارتباطات جدیدی برقرار کنیم. البته درست است که اجرای نمایشگاه در ایران متفاوت از کشورهای دیگر است اما نمی‌توان به این رویداد ایراد خاصی گرفت.

آن‌طور که از صحبت‌های استارت‌آپ‌های حاضر در فین‌استارز برمی‌آید، حضورشان در این رویداد برای آن‌ها دستاوردهایی داشته و نه تنها آنان را از حضورشان در نمایشگاه ناامید نکرده، بلکه سبب افزایش ارتباطات آن‌ها شده است.

البته این انتظار می‌رود که در فرصت باقیمانده از رویداد فین‌استارز پلاس، کماکان مذاکرات استارت‌آپ‌ها با مشتریان و سرمایه‌گذاران ادامه پیدا کند و بخش عمده‌ای از آن‌ها بتوانند وارد عقد قرارداد و موفق به جذب سرمایه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

پربازدیدترین

آخرین‌های فاینکس 2019