مالیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: نفت و گاز طبیعی خام و میعانات گازی که توسط وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نمایندگان در جلسه علنی امروز -دوشنبه- مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مواد دیگری از این لایحه مربوط به کالاهای خاص را بررسی کردند.

بنابر ماده ۲۸ این لایحه؛ نرخ مالیات و عوارض کالاهای نفتی، فلزات گرانبها، سیگار، نوشابه و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت تعیین شد.

بر این اساس در بند الف این ماده مربوط به کالاهای نفتی شامل  انواع بنزین و سوخت هواپیما سی‌درصد؛  نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی و گاز مایع ۱۵ ‌درصد؛ تعیین شد.

در تبصره ۱ این بند مصوب شد؛ نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی خام که توسط وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) به پالایشگاه‌ها فروخته می شود، مشمول مالیات نیست. همچنین واردات بنزین و سوخت هواپیما و گاز طبیعی توسط وزارت نفت (شرکت های تابعه)، در این مرحله مشمول مالیات نیست و مالیات فروش کالای مزبور در مراحل بعدی عرضه حسب مقررات مربوط مشمول می شود.

بنابر تبصره ۲ این بند؛  مأخذ محاسبه مالیات فروش در خرده فروشی بنزین و نفت گاز توسط شرکت های غیردولتی دارای مجوز از وزارت نفت، عبارت است از مابه التفاوت قیمت خرید محصولات فوق از شرکت های پالایش (با احتساب مالیات موضوع بند «الف» این ماده)، با قیمت عرضه آن ها به مصرف کننده. مابه التفاوت مزبور به عنوان درآمد ناشی از ارائه خدمات توسط جایگاه های عرضه بنزین و نفت گاز تلقی شده و با نرخ مذکور در ماده (۷) این قانون مشمول مالیات می گردد. مالیات پرداختی بابت خرید بنزین و نفت گاز به عنوان اعتبار مالیاتی برای جایگاه داران منظور نمی شود.

همچنین در تبصره ۳؛ مالیات پرداختی مؤدیان بابت کالاهای موضوع این بند، در صورتی ‌که به‌عنوان مواد اولیه اصلی توسط واحدهای تولیدی به‌کار برده شود، به‌عنوان اعتبار مالیاتی آن واحدها قابل ‌پذیرش می باشد. ‌ همچنین مالیات پرداختی توسط واردکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای مزبور به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور می گردد.

در تبصره ۴ بند الف مربوط به کالاهای نفتی مصوب شد؛   مالیات که شرکت ملی نفت ایران برای خرید نهاده های موردنیاز جهت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای پرداخت می کند، قابل استرداد یا تهاتر نمی باشد. شرکت یادشده مجاز است مبالغ مزبور را به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی های فوق الذکر منظور نماید. سایر مالیات ها که شرکت مزبور برای مصارفی غیر از تملک دارائی های سرمایه ای پرداخت می کند، با رعایت مقررات، به عنوان اعتبار مالیاتی آن شرکت منظور می گردد. اعتبار یادشده با تأیید سازمان قابل تهاتر با بدهی مالیاتی آن شرکت یا سایر شرکت های تابعه وزارت نفت می باشد.

همچنین مالیات بر ارزش افزوده بند ب این ماده برای طلا و پلاتین نیز تعیین شد بنابر این بند؛ اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات می باشد. همچنین  اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات با نرخ نه درصد است؛  پس از راه اندازی سامانه مؤدیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و یا پلاتین، اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه ای معادل نه درصدارزش اصل طلا و پلاتین است که غیر قابل بخشودگی می باشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده (۳۹) این قانون است.

بنابر این جز ۴ این بند مصوب شد؛ کلیه واحدهای فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند که حداکثر تا دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون از پایانه فروشگاهی مورد تأیید سازمان استفاده کنند. در غیر این صورت اتحادیه‌های ذی ربط و اتاق اصناف ایران موظفند پروانه فعالیت واحدهای موضوع این بند در کل زنجیره مربوط را که بدون استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام به فروش کالا یا خدمت می کنند، باطل نمایند. نیروی انتظامی موظف است از ادامه فعالیت واحدهای فاقد پروانه جلوگیری نماید.

همچنین نمایندگان در بند پ ماده ۲۸ مالیات بر ارزش افزوده برای  نوشابه‌های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را تعیین کردند. بر این اساس؛ نوشابه‌های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌رسان به سلامت (به استثنای کالاهای موضوع بند ت این ماده) تولید داخل مشمول مالیات با نرخ شانزده درصد و واردات آنها مشمول مالیات با نرخ سی و شش درصد است. فهرست کالاهای موضوع این بند و واحدهای تولیدکننده آنها حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد و حداکثر یک ماه بعد از آن توسط کارگروهی مرکب از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه مزبور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارای تصویب می‌شود. تغییرات فهرست موردنظر تا انتهای دی ماه هر سال (برای اجراء در سال بعد) به ترتیب فوق تصویب و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجراء اعلام می گردد. در صورت عدم تصویب فهرست مزبور در مهلت مقرر، فهرست پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ملاک عمل است.

همچنین در بند ت این ماده مالیات مربوط به انواع سیگار و مواد دخانی تعیین شد؛ سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی، بیست و پنج درصد؛ سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی که فهرست آن هر سال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می‌شود، چهل درصد؛ سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی، شصت و پنج درصد؛ توتون خام وارداتی ده درصد  و  توتون فرآوری شده وارداتی (خِرمن توتون) سی و پنج درصد؛ تعیین شد.

بنابر تبصره ۱ بند ت ماده ۲۸؛ نرخ‌های تعیین‌شده از سال دوم اجرای قانون هر سال پنج واحد درصد افزایش می یابد تازمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل به پنجاه و پنج درصد، برای تولیدات داخل با نشان بین‌المللی به نود و پنج درصد  و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به صد و بیست و پنج درصد برسد.

همچنین در تبصره ۲؛ مصوب شد؛ تولیدکنندگان سیگار و محصولات دخانی مکلفند از زمان لازم‌الاجراءشدن این قانون، قیمت خرده فروشی و تاریخ تولید را بر روی پاکت بسته بندی محصولات دخانی درج نمایند. در صورت تخلف از حکم این تبصره، اعتبار مالیاتی مربوط، پذیرفته نمی شود و مشمول مالیات فروش به نرخ‌های مذکور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

پربازدیدترین

آخرین‌های اقتصاد کلان