تالار

دست به دست شدن شایعات، به سرعت نحوه رفتار معامله‌گران در بورس را تغییر می‌دهد که این مساله می تواند با آموزش سهامداران تا حدود زیادی برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از فارس، بسیاری از بازارهای مالی متاثر از اخبار خوب و بدی هستند که پیرامون آن یا در سایر حوزه ها منتشر می شود. میزان تاثیرپذیری بورس به رخدادها به شدت بالاتر از سایر بازارهاست. تشکیل صف های خرید و فروش یا رنج کشیدن های مثبت و منفی در نمادهای مختلف به دلیل انتشار یک خبر یا پیچیدن یک شایعه میان اهالی بازار نشان دهنده این مساله است.

به عبارت دیگر، متاسفانه در بازار سرمایه ایران توجه بسیاری از فعالان به شایعات و اخبار بیش از توجه به پارامترهای اساسی و تعیین کننده بازار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در این شرایط نمی توان دلیل منطقی برای رشدها و اصلاح ها بیان کرد.

اخیرا اگرچه تعداد روزهایی که معاملات، تحت تاثیر صف‌های خرید و فروش قرار می گیرند، در بازار کمتر شده و بازار روند متعادل‌تری به خود گرفته است اما این اخبار و شایعات هستند که  بر خلاف روند بازار، آن را مثبت یا منفی می کنند. سرعت انتشار اطلاعات چه درست و چه غلط در فضای مجازی آنقدر بالاست که می توان از زمان شکل گیری یک شایعه یا از زمان از بین رفتن شایعات قبلی منتشر شده، چند دقیقه را برای اثرگذاری بر بورس منتظر نشست. یعنی زمان واکنش نشان دادن بورس به اخبار آنقدر سریع است که بسیاری از تحلیلگران را برای تحلیل رخدادها دچار مشکل می کند.

در روزهایی که بازار سرمایه به دلایلی غیراقتصادی و بیشتر بر اساس شایعات و اخبار نوسان می کند، این شرکت های حقوقی بازار هستند که از این مساله بیشترین بهره را خواهند برد. مثلا با انتشار یک خبر منفی  یا ایجاد یک شایعه با ضریب منفی، افراد حقیقی از ترس ریزش و یا اصلاح بازار، صف های فروش را تشکیل می دهند و این حقوقی ها هستند که با اطلاعات بیشتر سهام نمادهای مختلف را در پائین ترین حالت ممکن خریدای کرده و با انتشار اخبار و یا برطرف شدن شایعه و بازگشت تعادل به بازار سهام خریداری شده را می فروشند.

واکنش شاخص به شایعات

 دست به دست شدن شایعه‌ در فضای مجازی به دلیل ماهیت منفی آن موجب می شود بازار با نوسان و روند منفی دنبال شود. این مساله می تواند شایعه زدگی یا خبرزدگی سهامداران را نشان دهد. در بازاری که بسیاری از معامله گران آن به شدت بی تجربه و بدون داشتن مهارت ها و آموزش های لازم هستند، اثرگذاری این شایعات بسیار بیشتر است. از دیگرسو، کم بودن عمق بازار سرمایه در ایران و عدم توجه سهامداران به مسائل بنیادی و تحلیل های تکنیکال و ارزنده بودن یا نبودن نمادها، تاثیرگذاری این شایعات و اخبار را به شدت بالا برده است.

تنها راه حل این مساله نیز توجه سهامداران به مسائل و تحلیل هایی است که آموزش دیده اند و کاهش رفتارهای هیجانی می تواند تا حدود زیادی این اثر پذیری را کاهش دهد. به عبارت دیگر، معامله گران حرفه ای در چنین شرایطی می دانند وقتی در بازاری  نزدیک به ۷۰۰ شرکت حضور دارند، نمی توان بر مبنای شایعات اقدام به خرید و فروش کرد و تکرار این عمل تنها باعث خستگی و تصمیمات اشتباه آنها در معاملات خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

پربازدیدترین

آخرین‌های روی خط رسانه‌ها