تالار

این هفته بازار سهام دو نیمه متفاوت داشت. درحالی چراغ شاخص کل بورس تهران در دو روز پایانی اولین هفته خردادماه سبز شد که در مجموع هفته با افت ۳.۹ درصدی مواجه شد. در سه روز نخست هفته، قیمت‌ها نزولی بودند و شاخص کل حتی با کانال ۱.۱ میلیون واحدی خداحافظی کرد اما در دو روز پایانی هفته، بر اساس روند بازارهای جهانی، بهبود فرآیند نقدشوندگی و سینگنال های مثبت اقتصادی، سهام بزرگ به محدوده سبز تابلو حرکت کردند و در ادامه شاهد تحرکات مثبت در نمادهای کوچکتر بودیم و بار دیگر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به سمت سطوح بالاتر از ۱.۱ میلیون واحد حرکت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، طی معاملات هفته‌ای که گذشت، صنعت منسوجات با تک نماد «نمرینو» افزایش قیمت ۲۲.۵ درصد را ثبت کرد. ایران مرینوس تمامی روزهای هفته را با صف خرید سپری کرد و در اغلب روزها معاملات پرحجمی نیز داشت که به سبب آن قیمت پایانی تقریبا توانست سقف روزانه را پر کند.

در هفته منتهی به ۵ خرداد ۱۴۰۰، گروه‌، سایر معادن افت ۱۲.۵ درصدی را ثبت کرد. پس از آن نوبت به بانکی‌ها رسید. زیرمجموعه‌های بانکی در حالی اولین هفته خرداد را پشت سر گذاشتند که میانگین قیمت سهام آن‌ها کاهش ۱۰.۸ درصدی را ثبت کرد. حمل و نقل نیز افت ۹.۲ درصدی را نشان داد.

در میان اخبار اثرگذار بر صنایع بورسی، این هفته دو خودروساز بزرگ کشور با وجود اعلام مخالفت با نرخ‌گذاری شورای رقابت، اما مجددا از متقاضیان برای فروش برخی خودروهای پرتیراژ با موعد تحویل ۹۰ روزه ثبت نام کردند. همچنین روز سه‌شنبه بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوع قیمت‌گذاری دستوری جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان ترتیب داد. حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون مذکور پس از این جلسه گفت: در این نشست گزارشی از سناریوهای پیش‌بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیازهای توسعه‌ای، جایگزین خودروهای فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

حال باید دید پس از انتقادات چندساله کارشناسان و مدیران به معضلات قیمت‌گذاری دستوری آیا این قفل از پای خودروسازان باز می‌شود تا دیگر شاهد افزوده شدن زیان انباشته این شرکت‌ها نباشیم یا هر سال باید رقمی به عنوان زیان در صورت‌های مالی غول‌های خودروسازی قرار گیرد. در این شرایط خودرویی‌ها معاملات هفتگی خود را با افت قیمت ۷.۴ درصدی سپری کردند اما از منظر ارزش دادوستدها رتبه چهارم را در اختیار گرفتند.

همچنین در گروه سیمانی پس از پذیرش شرکت سیمان فارس در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه به عنوان نخستین پذیرش امسال و پذیرش محصول ۴ شرکت سیمانی دیگر در ۲۹ اردیبهشت ماه این بار نوبت شرکت های سیمان فارس نو، سیمان ساوه و سیمان صوفیان بود تا با پذیرش محصولات آن ها در بازار اصلی بورس کالا، صنعت سیمان در پیچ آخر خروج از نظام قیمت گذاری قرار گیرد. کارشناسان می گویند خروج این محصول از دایره قیمت گذاری دستوری شرایط جدیدی را در بازار سرمایه رقم می زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

پربازدیدترین

آخرین‌های بازار سرمايه