نظام مالی

نظام مالی کشورها اصولا بر یکی از دو محور بازار پول یا سرمایه قرار دارد. در بیشتر کشورهای در حال توسعه بازار پول محور تامین مالی است و شرکت‌های موجود در این کشورها برای تامین نیاز های خود تا حد زیادی به نظام بانکی وابسته اند این در حالی است که در کشور های توسعه یافته، بازار سرمایه در کانون ساختار مالی قرار دارد و نظام مالی مبتنی بر اوراق بهادار حاکم است. در ایران نیز مانند اغلب کشور های در حال توسعه بازار پول محور نظام مالی  است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از پایگاه خبری بورس 24، در خصوص بانک‌ محور بودن اقتصاد ایران دلایل مختلفی ذکر می‌شود که عبارتند از قدمت بیشتر بازار پول، دید سنتی حاکم بر نظام اقتصادی که بازار پول را بازیگر اصلی نظام تأمین مالی کشور می داند، عمق اندک بازار سرمایه در سال­های گذشته، اعتماد بیشتر مردم به بانک‌ها در مقایسه با بازار سرمایه، گسترش شبکه توزیع نظام بانکی کشور، دسترسی آسان‌تر و آشنایی بیشتر عامه مردم با آنها، پیچیدگی‌های موجود در فرایند انتشار اوراق تأمین مالی و زمان‌بربودن کسب مجوزهای لازم، بالابودن نرخ تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در مقایسه با نرخ تسهیلات بانکی به دلیل وجود هزینه‌های بیشتر انتشار اوراق بدهی و ....

از نظر نگارنده این مقاله، ۲ عامل مهم‌تر از سایر عوامل یاد شده بالا عبارتند از برنامه ریزی به منظور توسعه بازار سرمایه و توسعه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه

 در حال حاضر به نظر می رسد، تقویت بازار سرمایه کشور در گرو توجه جدی حاکمیت به ظرفیت‌های موجود در این بازار به ‌عنوان یک ساختار کارآمد در توانمندسازی نظام تأمین مالی کشور است که در گام نخست باید جایگاه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر مستقل تقویت شود. در این خصوص پیشنهاد می شود فرایند انتخاب رئیس سازمان بورس همانند رئیس بانک مرکزی باشد و سکان‌دار سازمان بورس به عنوان نهادی مستقل که به صورت تخصصی در زمینه توسعه بازار سرمایه فعالیت می کند، به منظور تبیین سیاست های خود در هیات دولت حضور داشته باشد. در گام دوم نیز برنامه ریزی به منظور توسعه بازار سرمایه به سازمان بورس و شورای عالی بورس سپرده شود و از هرگونه دخالت دولت‌ها در این حوزه جلوگیری شود.

در خصوص مورد دوم که ضعف آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه است، تاکنون در کلیه مطالبی که منتشر شده به ضعف آموزش سرمایه گذاران و سهامداران خرد اشاره شده است. این در حالی است که علاوه بر مواردی که تاکنون عنوان شده است، باید به ضعف برخی مدیران شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌ها نیز اشاره کرد.

با توجه به گسترش روز افزون بازار سرمایه در سال‌های اخیر و رشد ۱۰ برابری ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه، به طوری که در پایان سال ۱۳۹۹ مجموع کدهای سهامداری موجود بیش از ۵۷ میلیون کد بوده است، به نظر می‌رسد مدیران شرکت‌های ناشر نیز باید از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده بیشتری داشته باشند.

در این خصوص پیشنهاد می شود مدیران شرکت‌های ناشر اوراق بهادار در زمینه هماهنگی با سیاست های سازمان بورس و آشنایی و استفاده از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه فعال‌تر از گذشته عمل کنند و همچنین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه علاوه بر برنامه‌ریزی در خصوص آموزش و فرهنگ سازی میان سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، اقداماتی جدی برای آموزش مدیران شرکت‌ها به منظور تبیین فرصت‌های موجود در بازار سرمایه انجام دهند.

جواد رادفر؛ کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

پربازدیدترین

آخرین‌های یادداشت‌ها