عرضه خودرو در بورس کالا
-
حمیدرضا دانش کاظمی:
اعضای شورای عالی بورس مُصر به عرضه خودرو در بورس کالا هستند
عضو شورای عالی بورس گفت: اعضای این شورا که وزیر صمت نیز جزو این اعضا است، مُصر هستند که خودرو در بورس کالا عرضه شود. قرار است شورای عالی بورس روز سهشنبه ساعت ۱۴ جلسهای داشته باشد و احتمالا این موضوع در جلسه مطرح خواهد شد.
-
یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:
قیمتگذاری دستوری راه حل تنظیمگری نیست؛ واردات خودرو را آزاد کنید
امیر سیدی گفت: شورای رقابت روی انحصاری بودن بازار خودرو تاکید کرده؛ ولی با توجه به حضور چند تولید کننده بزرگ در بازار خودرو کشور ما، اطلاق واژه انحصار به این بازار صحیح نیست. ضمن اینکه اگر سیاستگذاران اعتقاد به انحصاری بودن بازار خودرو و مخالفت با این موضوع دارند، میتوانند با آزاد کردن واردات خودرو به تنظیمگری بپردازند و نیازی به تحمیل ضرر و زیان به سهامداران نیست!
-
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس:
احتمالا از شورای رقابت به دیوان عالی کشور شکایت میکنیم
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار از تهیه طرح استفساریه ای در واکنش به تصمیم شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت که احتمال طرح شکایت از شورای رقابت به دیوان عالی کشور وجود دارد.
-
مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس عنوان کرد؛
تحمیل زیان به خودروسازان یعنی تحمیل زیان به سهامداران عدالت
حسین احمدی گفت: با دستورالعمل اخیر شورای رقابت نه تنها سهامداران گروه خودرویی که تمامی سهامداران فعال در بازار سرمایه نگران تصمیمگیریهای ضد و نقیض سیاستگذاران شدهاند. این دوگانگی در تصمیمگیریها وقتی که ماههاست سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری عرضه خودرو در بورس کالا بوده و وزارت صمت هم با این حرکت موافق بوده، هیچ توجیهی ندارد.
-
به گواه سه گزارش از وبسایت اکونومیست؛
قیمتگذاری دستوری، سیاستی بینتیجه با قدمت ۴ هزار سال!
خلاصه سه گزارش از وب سایت اکونومیست نشان میدهد که قیمتگذاری دستوری یک سیاست فرسوده و راهکار کوتاه مدت برای کنترل قیمتها، مربوط به ۱۷۹۲ سال پیش از میلاد مسیح (رمزگشایی کدها روی لوحهای حمورابی) است؛ که انگیزه تولیدکننده را از بین میبرد و ضمن کاهش عرضه در طولانی مدت باعث افزایش تورم و بحرانهای اجتماعی میشود. به طوری که وب سایت اکونومیست در تعریف آن به جمله آلبرت انیشتین استناد میکند: «تعریف دیوانگی این است که یک کار را بارها و بارها انجام دهید و انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشید!»
-
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:
تصمیمگیری غیرمنسجم شورای رقابت، زیان سرمایهگذاران را درپی داشت
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی طغیانی در برنامه زنده تهران ۲۰ اظهار کرد: مدیران بازار سرمایه تلاش کردند دروازهبانی کنند تا بازار سرمایه دچار مشکل نشود، اما از آنجا که در کشور تصمیمگیری غیرمنسجم وجود دارد، اثرش را بر بازار و سرمایهگذاران میگذارد. مثل تصمیمگیری غیرمنسجم شورای رقابت و اختلافش با شورای عالی بورس در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا؛ در چنین وضعیتی نمیتوان مدیران بازار سرمایه را مسئول دانست.
-
رئیس سازمان بورس:
جنجالهای ایجاد شده تنها برای عرضه پنج درصد خودروها در بورس کالا است
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تهران ۲۰ اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا از تیر ماه تصویب شد و در دو ماه گذشته شتاب گرفت. اگر این عرضهها ادامه پیدا کند و بخش عمدهای از تولید خودرو وارد بورس کالا شود، تعادل قیمت را به همراه خواهد داشت. تاکنون ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا عرضه شده است؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به یک میلیون خودرو تولید شده است. همه این سر و صداهای اخیر بهخاطر عرضه ۵۰ هزار خودرو در بورس بوده است.
-
دبیر انجمن قطعهسازان:
نمیدانیم به کدام ساز برقصیم؟/بورس، تنها راه قانونی فرار از "منجلاب قیمتگذاری دستوری خودرو" است
آرش محبینژاد گفت: رویه غلطی که طی سالهای گذشته پایهگذاری شده، در نهایت منجر به زیان انباشته و زمینگیر شدن صنعت خودرو و قطعهسازی شده است؛ معتقد هستیم که عرضه خودرو در بورس، تنها راه قانونی فرار از "منجلاب قیمتگذاری دستوری خودرو" است. بازنده اصلی قمارِ قرعهکشی خودرو مردم و تولیدکنندگان و در مقابل برنده این قمار، دلالان هستند.
-
نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا؛
۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در جیب مصرفکنندگان واقعی خودرو ماند
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، مبلغی بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطهها و دلالان خارج و به چرخه تولید و مردم بازگشت. سهم مالیات دولت از این میزان ۹۵۰ میلیارد تومان، سود سهامداران بورسی ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سود مصرفکنندگان واقعی خودرو ۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.
-
رئیس سازمان بورس:
عرضه خودرو در بورس کالا در حال جمعبندی نهایی؛ صنعت خودرو آسیبی نخواهد دید
مجید عشقی گفت: در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی شورای رقابت، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغههای شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودرو لحاظ میشود و زمان زیادی نسبت به جمعبندی این موضوع نمانده است. بهزودی عرضههای خودرو در بورس کالا از سرگرفته میشود.
-
نماینده مجلس در بازدید از سایپا:
قیمتگذاری دستوری خودرو باید توسط هیات وزیران مورد بررسی قرار گیرد
ابوالفضل ابوترابی گفت: مواد اولیه تولید قطعات خودرو چون فولاد، پتروشیمی و ... در بورس به قیمت جهانی عرضه میشود، همچنین افزایش هزینههای جاری حقوق و دستمزد وجود دارد اما قیمت خودرو به صورت کاملا دستوری ثابت مانده و افزایشی نداشته است که باعث ایجاد زیان برای خودروسازان شده و باید قیمتگذاری دستوری خودرو توسط هیات وزیران مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
-
عضو هیاتمدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان عنوان کرد؛
بخش خصوصی، خودروساز زیانده نمیخرد!/ بورس کالا مسیری برای تسهیل فروش سهام دولتی خودروسازان
مهدی افنانی گفت: افزایش کارایی، رقابتپذیری و ارتقای کیفی محصولات در صنعت خودرو نیازمند واگذاری سهام دولت در این شرکتها است. این مهم اگرچه در چند سال گذشته بارها مطرح شده، اما قیمتگذاریهای دستوری، به نوعی سد راه این واگذاری بوده است. با عرضه خودرو در بورس کالا و سودآور شدن خودروسازان، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.
-
پاسخی به کلیشه انحصاری نامیدن بازار خودروی ایران؛
ایران بیشتر از آلمان، ژاپن، فرانسه و کره تولیدکننده خودروی سواری دارد
ایران در مقایسه با ۹ کشور مطرح تولیدکننده خودروی سواری در جهان، جایگاه چهارم را از نظر بیشترین تعداد تولیدکننده داراست. آماری که بیش از پیش انحصاری بودن بازار خودرو در ایران را به چالش میکشد. در این رتبهبندی آلمان و ژاپن با ۹ تولیدکننده و فرانسه و کرهجنوبی به ترتیب با ۷ و ۶ تولیدکننده خودروی سواری، از ایران که ۱۰ تولیدکننده فعال خودرو دارد، جایگاه پایینتری دارند.
-
نمودار تولید خودروسازان در ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱، نسبت به دوره مشابه سال قبل؛
قیمتگذاری دستوری چگونه مانع رشد تعداد تولید خودرو شده است؟
در این نمودار مشاهده میکنید که چگونه قیمتگذاری ویرانگر دستوری مانع از رشد تعداد خودروی تولید شده در سال جاری شده است. رشد تعداد تولید خودرو سایپا و ایرانخودرو در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۷ و ۱۰ درصد بوده است اما این آمار برای سایر خودروسازان ۱۲۴ درصد رشد را نشان میدهد.
-
نماینده مجلس:
عرضه خودرو در بورس، زمینهساز حذف بازار سیاه شد
حسن محمد صالحی گفت: بهتازگی با عرضه خودرو در بورس کالا جلوی بازار سیاه گرفته شد و معاملات شفاف در این بازار، دسترسی مردم را به خرید خودروی صفر آسان کرد. معاملات پنهانی خودرو خارج از بورس باید کنار رود و کل خودروها در بورس معامله شود.
-
یک کارشناس بازار سرمایه:
تلاشهای سازمان بورس برای استمرار عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند
علیرضا قدرتی گفت: شرایط خاص اقتصادی کشور ایجاب میکند که با توجه به زیرساختهای مناسب بورس کالا، این عرضهها برای بهبود صنعت خودرو و مدیریت بازار پرالتهاب آن انجام شود.
-
قیمتگذاری دستوری مواد اولیه خودرو، نه! قیمتگذاری خودرو، آری!
براساس آمار قیمتها از ابتدای سال ۹۶ تا انتهای دی ۱۴۰۱ قیمت برخی از مواد اولیه و نهادههای تولید خودرو همچون ورق فولادی (۱۲.۶ برابر)، کاتد مس (۱۲.۲ برابر)، مواد پلیمری (۱۱.۲ برابر)، آلومینیوم (۱۱.۱ برابر)، دلار نیما (۸.۱ برابر)، دستمزد کارگران (۵.۳ برابر) افزایش داشته است؛ اما در مقابل قیمت کارخانهای خودرو که برای تولید آن از مواد اولیه مذکور استفاده میشود تنها ۴.۳ برابر افزایش داشته است.
-
مدیرعامل ایران خودرو مطرح کرد؛
۳۸ درصد بازار خودرو در اختیار شرکتهایی غیر از ایران خودرو و سایپا
مهدی خطیبی میگوید ۳۸ درصد از ارزش ریالی سهم بازار خودرو، متعلق به خودروسازانی غیر از ایرانخودرو و سایپا است.
-
خبر لغو عرضه خودرو در بورس کالا صحت ندارد
به دنبال انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا با دستور معاون اول رئیس جمهور، پیگیری خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که این خبر صحت ندارد.
-
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛
سازوکار بورس بخشی از التهابات بازار خودرو را کاهش داد
غلامحسن کرمی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس به دلیل مزایایی که دارد مورد حمایت مجلس است، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا شیوه مناسبی نسبت به روشهای گذشته است و در این مدت کوتاه که خودرو در بورس عرضه شده، توانسته مقداری از التهابات بازار خودرو را کاهش دهد و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.
-
دنا پلاس فروخته شده در بورسکالا، ۵۰ روز زودتر از موعد در حال تحویل است
طبق اطلاعات دریافتی خبرنگار سنا دنا پلاس دستی عرضه شده در بورس کالا که قرار بود ۲۷ اسفند ماه به دست خریداران برسد، ۵۰ روز زودتر از موعد تحویل درج شده در اطلاعیه عرضه، در حال تحویل به خریداران است.
-
قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو:
ایرانخودرو درصدد افزایش عرضه خودرو در بورس کالا است
عادل پیرمحمدی از تحویل زودتر از موعد خودروهای عرضه شده در بورس کالا خبر داد و گفت: درصدد هستیم نسبت به افزایش تعداد عرضه اقدام کنیم تا مصرفکنندگان بتوانند خودرو را با قیمتی کمتر از بازار آزاد خریداری کنند.
-
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت:
رویکرد برخی از اعضای شورای رقابت، عدم ورود به قیمتگذاری خودرو حتی قیمت پایه است
مهدی طغیانی با بیان اینکه بورس کالا میتواند رهبر قیمتها شده و بازار آزاد را متعادل کند، گفت: باید از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرد. رویکرد برخی از اعضا این است که شورای رقابت وارد قیمتگذاری خودرو، حتی در قیمت پایه نیز نشود و این امر را به نهادهای دیگری که میتوانند با رعایت جوانب، این کار را انجام دهند، واگذار کند.
-
چرا قرعهکشی خودرو دلالپرور و بورس کالا ضد سوداگری است؟
لاتاری خودرو باعث شد افرادی که نیازی به خودرو نداشته و یا تمکن مالی خرید خودرو را ندارند در این بختآزمایی شرکت کنند و اگر خوش شانس بودند و بلیط آنها برد، امتیاز خود را چند ده و در بعضی موارد حتی تا چند ۱۰۰ میلیون تومان به دیگران بفروشند. یکی از دلایلی که شاهد چنین تقاضای کاذبی در عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم، این نکته است که متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، باید به میزان قیمت پایه خودرو و یا بخشی از آن، به حساب وکالتی خود واریز کند که این فیلتر سبب میشود تا خریداران واقعی و مصرفکنندگان نهایی، برای خرید خودرو پا پیش گذاشته و مانند قرعهکشی، خرید خودرو صرفا به محلی برای بختآزمایی تبدیل نشود.
-
کارشناس بازار سرمایه:
بازار خودروی ایران انحصاری نیست
همایون دارابی میگوید خودرو در کشور ما کالای انحصاری نیست. تشخیص ابتدایی که در این مورد داده شد، اشتباه بود. در هیچ کشوری ۱۰۰ تولیدکننده خودرو نداریم.
-
رئیس سازمان بورس:
نامه بدون هماهنگی شورای رقابت، به سهامداران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت زد
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامهای به سیدمحمدرضا سیدنورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، ضمن تاکید بر زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران در پی انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای مذکور، خواستار برگزاری جلسهای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، برای بررسی ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شد.
-
مصطفی میرسلیم:
قیمتگذاری شورای رقابت موجب زیان خودروسازان و ایجاد وضعیت غیرعادی شد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده، ضرر خودروساز کمتر شود و خودرو ارزانتر به دست مردم برسد؛ اما در گذشته وضعیت خودرو غیرعادی بود، چون شورای رقابت قیمتی را تعیین میکرد که موجب زیان خودروسازان شد.
-
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
بورس با ویژهخواران صنعت خودرو مقابله میکند
تیمور محمدی گفت: خودروسازان با تدوین برنامهای که نشان دهد به بهرهوری، کارایی، مقیاس و گسترش بهینه دامنه فعالیت میپردازند میتوانند از کمک دانشکدههای اقتصاد بهرمند شوند. همچنین با کمک بورس که منجر به افزایش رقابت و رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان میشود میتوان با ویژهخواری مقابله کرد.
-
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲:
مجلس به تقویت عرضه خودرو در بورس کمک میکند
پرویز اوسطی گفت: موافق عرضه خودرو در بورس هستیم و مجلس در این زمینه کمک میکند تا عرضه خودرو در بورس تقویت شود؛ عرضه خودرو در بورس باید برای همه خودروهای با تیراژ بالا دنبال شود تا دغدغه نوسانات غیرمنطقی قیمت خودرو برای مسئولان برطرف شود.
-
مدیرعامل کارگزاری سپهر باستان مطرح کرد؛
دود زیان قرعهکشی خودرو در چشم سهامداران عدالت
سعید جمالی گفت: در پرتفوی سهام عدالت، سهام خودروسازان نیز وجود دارد. تا سال گذشته وضعیت گروه خودرویی تفاوت قابل توجهی با سایر گروههای بازار داشت و اکثر سهامداران چشمانداز مثبتی برای صنعت خودرو متصور نبودند. اما بعد از عرضه خودرو در بورس کالا و سودده شدن ایران خودرو در دوره ۹ ماهه، انتظار میرود خودروسازان نیز همانند سایر صنایع بورسی، به صنعتی سودآور تبدیل شود و ذینفعان خود را منتفع کنند. بخش قابل توجهی از جمعیت کشورمان، دارندگان سهام عدالت هستند و سودآور شدن صنعت خودرو به نفع سهامداران عدالت هم خواهد بود.